shahrnewsagency@gmail.com

جعفر شربیانی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران

تهیه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲

به گزارش شهرنا، جعفر شربیانی در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران گفت: منطقه ۱۲ به عنوان کانون و هسته تاریخی شهر تهران، یکی از پر چالش ترین مناطق شهر است.

وی ادامه داد: معضلات این منطقه از بافت فرسوده گرفته تا آسیب های اجتماعی، سیما و منظر شهری، مسائل مربوط به ایمنی و ناپایداری بناهای قدیمی در بازار تهران، تغییر کاربرد گسترده، عدم تعیین تکلیف زیرپهنه های فاقد ضابطه و عدم تدقیق پهنه بندی برخی پهنه ها مثل پهنه R۲۵۱ و ... به شمار می آید.

وی افزود: کمیته شهرسازی و معماری شورای ششم با رویکرد کاهش مشکلات شهروندان و افزایش رضایتمندی و همچنین با نگاه صیانت از بافت های ارزشمند، با رویکرد مشارکتی مردمی بر لزوم تغییر نگرش به بافت تاریخی و تهیه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ تاکید دارد.

شربیانی با اشاره به احصاء چالش های حوزه شهرسازی و معماری در نشست هم اندیشی با کارشناسان و مدیران شهرسازی و معماری منطقه، تاکید کرد: برای رفع این بخش از مشکلات منطقه ۱۲ دو راهکار پیشنهاد شد که بخش نخست مربوط به مسائل اجرایی نواحی است. در این رابطه تدوین دستورالعمل و سازوکار اجرایی و ایجاد سامانه برخط (بین دادسرا، کلانتری، مرکز حقوقی و شهرداری نواحی) با هدف تعیین شرح خدمات چگونگی اجراء آرای کمیسیون های ماده صد در این منطقه ضرورت دارد.

وی تاکید کرد: تدوین دستورالعمل و سازوکار اجرایی برای اجرای رفع خطر املاک خطرناک و تعمیرات غیراساسی در سطح منطقه بویژه محدوده های ناکارآمد همچون محلات هرندی و مولوی به دلیل ریزش املاک یا فرو نشست ناشی از فعالیت مترو و ... لازم است.

شربیانی با اشاره به راهکار دوم افزود: در بخش ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری مسائلی همچون تهیه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ است. با توجه به اینکه پتانسیل ها و ظرفیت های منطقه ۱۲ خاص خودش است، در نتیجه نمی توان پهنه بندی آن را همانند سایر مناطق لحاظ کرد و رویکرد و نگاه در تهیه طرح های توسعه شهری در این منطقه باید در راستای صیانت از بافت تاریخی و بازآفرینی بافت های آسیب پذیر انجام شود.

وی افزود: تهیه طرح ویژه نحوه تامین پارکینگ در منطقه ۱۲ ضروری است چرا که موضوع تامین پارکینگ در این منطقه از مسایل مهم و ضروری است که هم در بحث صدور پروانه و کاهش زمان صدور پروانه و هم در بحث ترافیک و آلودگی هوا و ....تاثیر دارد. اگر نگاه به این منطقه تاریخی ویژه باشد قطعاً چالش پارکینگ می بایست لحاظ گردد.

این عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران گفت: تدوین کتابچه ملاک عمل ساخت و ساز شهری، با هدف ایجاد وحدت رویه بین مناطق، جلوگیری از صدور بخشنامه های متعدد و استعلامات موردی، افزایش آگاهی شهروندان و کاهش زمان صدور پروانه لازم است.

وی تاکید کرد: امیدواریم با برنامه ریزی درست و اقدام به موقع حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، شاهد ارائه طرح ویژه منطقه ۱۲ با رویکرد حفاظت از بناهای باارزش و ارتقاء کیفیت زندگی و بازآفرینی بافت محلات ناکارآمد این منطقه مهم باشیم.

بازدید: 2005
منتشرشده در منطقه دوازده تهران